سه‌شنبه، دی ۱۸، ۱۳۸۰

 
قطعه ناتمام – مازيار ميری
خلاصه داستان فيلم
مرد جوانی در پی بانويی است خواننده به نام حيران. حيران نه تنها بر تمام آوازهای محلی تسلط دارد، که از صدايی دل انگيز نيز برخوردارست. حال که پس از انقلاب آواز خوانی بانوان منع شده است، جوان دانشجو می خواهد صدای حيران را ضبط کند. اما حيران که زندانی است، بنا بر کدورتی کهنه تمايلی به خواندن ندارد. ولی در آخر با وساطت پسرش رضايت می دهد.
* * *
قطعه ناتمام نام با مسمايی است برای اثری که همچون جنينی نارس، ترحم مخاطبش را بر می انگيزد و حتی اسباب وحشت و چندشش می شود. کار مازيار ميری نه داستان بدرد بخوری دارد و نه بازی روان و چشمگيری. يک مضمون نسبتاً جالب و کنجکاوی برانگيز ( بخصوص پسند مديران و داوران جشنواره های فرنگی ) که بدون هيچ تلاشی برای پرداخت دراماتيک و يا دست کم استيتيک، با ضرب آهنگی کند و کشدار رها شده است.
فکرش را بکنيد واقعاً چه لزومی داشت اين آقا پسر گل گلاب ( و نه يک دختر خانم ) بدنبال چنين ماموريت حساسيت برانگيزی برود؟ آنهم به تنهايی؟ يعنی نمی شد اين جوان خام يک همراه مونث داشته باشد که هم از رنج سفرش بکاهد و هم در ضبط آواز بانوان ياريش دهد؟ نه، نمی شد، چون به اين ترتيب فاتحه کل فيلم خوانده می شد.
بازی که هيچ. بيننده با يک مشت عور و ادا طرف است که نمی داند بر وقت و پول هدر رفته و اعصاب و شعور به بازی گرفته شده اش بخندد يا گريه کند. لهجه بازيگران (؟) که معرکه است. ترکيبی از لری و خراسونی و تهرونی که با قر و قميش های آنچنانی بيان می شود.
اما شعار تا دلتان بخواهد دارد. از زندانی بودن ( بی دليل ) حيران و تمثيل پرنده در قفس بگيريد تا پارتی بازی مامورين و نان به نرخ روز خوردن مسئولين و نادانی و تعصب مردم بومی و بيانات گهربار کلفت خانه عمه خانم اندر باب رخت بربستن شادی و دل و دماغ از ميان مردم و...
بالاخره اگر جفت پاهايتان را کرده ايد در يک کفش و الا و بلا می خواهيد هر طور شده برای تماشای قطعه ناتمام برويد، پس بالا غيرتاً موبايل با خودتان نياوريد. چون ممکن است در طول فيلم وسوسه شويد به چند تا از دوستانی که مدتهاست از آنها بی خبريد، زنگ بزنيد و خلاصه حالی و احوالی و ... که خوب کار اخلاقی و پسنديده ای نيست.
گفتگو با مازيار ميری

نظرات: ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]





<< صفحهٔ اصلی

This page is powered by Blogger. Isn't yours?

اشتراک در پست‌ها [Atom]